18 de març del 2008

De cinema (vuit): Cometas en el cielo

Vaig fer la ressenya del llibre fa un temps. Si en voleu saber la trama, l'haureu heu de llegir. I si en voleu tenir més informació cliqueu aquí. No la repetiré, que em canso. Ara, tan sol faré el comentari de la peli. I començaré dient que em malfio sempre de les adaptacions cinematogràfiques de les obres literàries. Però és, clar, avui dia molts escriptors ja escriuen en clau de guió cinematogràfic; és a dir, que ja pensen en la peli que se’n farà. Aquest és un exemple clar.

Però que els llibres tinguin un lectura fílmica no vol dir que segueixin el mateix llenguatge i per tant, els resultats són desiguals. Aquest és un cas evident, per mi. Quan llegim sempre ens fem una imatge “mental” de com son els personatges i els paisatges que l’escriptor descriu. En el cas dels paisatges –i segurament influenciat per les imatges que ens arriben dels telenotícies–, la clava. El Kabul que surt a l’inici (cosmopolita, divers, alegre) en contrast radical amb el Kabul desèrtic, miserable, tristíssim dels talibans, és tal com en pensava. En el cas dels personatges; però, no hi veig el mateix. La peli em sembla amb un evident manca de ritme; que avança a talls amb punts d’inflexió més o menys reeixits (la lapidació, la violació,...) No deuria ser fàcil filmar certes escenes en un entorn islàmic (la peli està filmada a Afganistan mateix). De tots els protagonistes, Hassan, el nen hazara, l'amic d'Amin, pastun; em sembla el més versemblant. La resta, senzillament correctes. La peli, molt “holywoodiana”, és força fidel a l’obra tot i que, per força, és deixa escenes al tinter.

Jo em quedo amb el llibre.

PS
I al cinema, vaig veure que aviat s’estrenarà Seda, una altra peli basada en un llibre de culte. En aquest cas, un LLIBRE en majúscules. Alguna cosa en vaig dir fa temps, també. I ja m’imagino que tampoc m’agradarà la peli.

PPS
I us recordo que el cadàver exquisit seguiex viu. Estem només al setè esglaó i n'hi ha 43! A veure si espavilem, caram! O m'he de posar seriós?

PPPS
Perquè tampoc cal dir que imagino que les HV veïnals seguexien el seu curs habitual? Ara ja les hauria de tenir, fa dies, el segon membre de cada escala!!!



Si t'ha agrada't, pots votar-me a:

Votam al TOP CATALÀ!

7 comentaris:

Striper ha dit...

Jo no he llegit aquest llibre,pero reflexa un llibre a una pelicula es molt dificil, amb tot potser em planteji veure la pelicula.

MaRiNa ha dit...

la peli no se com estara pero el llibre es precios.. qn fart de plorar!

Anna ha dit...

precisament ahir al vespre sopant em van recomanar aquesta pel·lícula, però no sabia que era adaptació d'un llibre.

Montse ha dit...

Seda en peli? hmmmmmmmm... ja veurem, ja veurem Una obra mestra no és tan fàcil de dur al cinema (O si)

Veus com això del cadàver dona problemes? quan els dels servers veuen un mort deuen pensar, què fan, ara, aquests "sumbats"? i van i foten els correus a la brossa. Si és queeeeeee...

Sobre la H.V., a mi encara no em toca, no em miris així ÔÔ


i res, que petonets i això.

Trina Milan ha dit...

Veí,
sembla que la peli és un blufff...
per cert, vens al sopar d'en Dess?
alguns hi tornem...
salut

Júlia ha dit...

No es pot comparar mai el llibre amb la peli, són dues coses diferents, les dues poden ser bones o dolentes, o una bona i l'altra dolenta, però s'han de mirar des de òptiques diverses.

També hi ha hagut bones pelis fetes a partir de mals llibres, el que passa és que en aquests casos el llibre 'es coneix' menys.

El veí de dalt ha dit...

Striper,
queda't amb el llibre.

Marina,
vas plorar? Ostres, quina sort conèixer algú que encara plora amb els llibres!

Anna,
però si es diuen igual!

Arare,
com va la feina d'àvia? Dura? JA aniré a veure Seda i a veure què...

Trina,
una mica bluf, sí. No sé si podré aquell dia...pe`ro el Carretero promet.

Júlia,
tens tota la raó; com quasi sempre. ;-)